Для батьків

      Батьки  і  діти...  Вічне питання. У всі часи діти мріяли і мріють про дружні стосунки з батьками, про  відверті  розмови.  Але  далеко не кожному  вдається  налагодити такий  контакт. Ще важче це зробити, коли йдеться про навчання. Часто доводиться чути скарги від батьків  на те, що діти неслухняні, вередливі, вперті. І потай заздрять тим, у кого вони слухняні. Звичайно, з такими дітьми немає жодних проблем, адже вони завжди виконують накази батьків, гарно поводяться у школі, слухаються учителів.                                        

     Однак не дуже треба цьому радіти. На думку психологів, невміння наполягати на своєму, невміння незалежно поводитися - моральна слабкість. А це небезпечно! Такі діти живуть за наказами, ними легко керувати і маніпулювати. Вони робитимуть усе, щоб отримати схвалення від оточення. Але й у них є своє "Я", яке їм доводиться постійно стримувати і приховувати. Також діти відчувають по відношенню до себе несправедливість, а реакцію на цю несправедливість (агресію) ховають глибоко всередині. Доведено, що внутрішня агресія дуже шкодить здоров'ю. У дітей знижується самооцінка, виникають комплекси вини і неповноцінності.                                                                 

      У підлітковому віці такі діти прагнуть вирватися з-під батьківської опіки, часто опиняються у поганому товаристві, приймають рішення, але не хочуть брати на себе відповідальність за наслідки.                                                                         

     Коли батьки бажають мати слухняну дитину, то треба пам'ятати, що завжди її розвиток, особливо особистісний, у таких випадках гальмується.  Батьки мають виховувати і розвивати в дитині здорову реакцію на будь-яку життєву ситуацію, незалежність, самостійність, вміння відстоювати власну позицію і почуття власної гідності.

 

 

Як визначити, які таланти має дитина?

  

Можна скористатися анкетою «Таланти дитини, як їх виявити» (методика А. де Хана і Г.Кафа).  Ваша дитина обов'язково має обдарованість в одній з восьми сфер людської діяльності. Оцінити правильність вашого припущення про здібності дитини допоможе тест.

За допомогою цієї анкети  визначаються наявність технічних здібностей, музичного таланту, здібності до дослідницької діяльності, талант артистичний, непересічний інтелект, спортивний талант, літературні обдарування, художні здібності дитини. 

                       Анкета «Таланти дитини, як їх виявити»

(методика А. де Хана і Г. Кафа)

Ваша дитина обов'язково має обдарованість в одній з восьми сфер людської діяльності. Оцінити правильність вашого припущення про здібності дитини допоможе тест.

Оцініть в балах (від 2 до 5) кожну характерну ознаку. Якщо якась характеристика особливо підходить — 5 балів, «добре» — 4 бали і т. д., але не менше 2 балів. Потім необхідно підбити суму балів кожного розділу. Отриману суму поділіть на кількість ознак таких талантів. Наприклад, суму балів, яка оцінює технічні здібності, необхідно поділити на шість.

1. У вашої дитини очевидні технічні здібності, якщо вона:

  1. цікавиться різними механізмами і машинами;

  2. любить конструювати моделі, прилади;

  3. сама «докопується» до причин несправностей і «капризів» механізмів, любить загадкові несправності і збої в роботі механізмів;

  4. намагається лагодити несправні механізми, використовувати старі деталі для створення нових іграшок, приладів, поробок, знаходить оригінальні рішення;

  5. любить і вміє малювати («бачить») креслення та ескізи;

  6. цікавиться спеціальною, навіть дорослою технічною літературою.

2. Ваша дитина має музичний талант, якщо вона:

  1. любить музику і музичні записи, завжди прагне туди, де можна послухати музику;

  2. дуже швидко й легко відгукується на ритм і мелодію, уважно вслухається в них і запам'ятовує;

  3. якщо співає чи грає на музичному інструменті, вкладає у виконання багато почуттів і енергії, свій настрій;

  4. створює власні мелодії;

  5. навчилася або вчиться грати на якомусь музичному інструменті.

3. У вашої дитини здібності до дослідницької діяльності, якщо вона:

  1. наділена яскраво вираженою здібністю до розуміння абстрактних понять, до узагальнень;

  2. вміє чутко виразити словами чужу думку або спостереження, причому нерідко висловлює не з метою похвалитися, а для себе;

  3. виявляє інтерес до науково-популярних видань, дорослих статей і книг, випереджаючи однолітків, причому віддає перевагу цій, а не розважальній літературі;

  4. із задоволення проводить час за створенням власних проектів, схем, конструкцій, колекцій;

  5. не занепадає духом і ненадовго охолоджується щодо роботи, якщо її винахід не підтриманий або осміяний.

4. Артистичний талант виявляється в дитини, якщо вона:

  1. часто, коли їй бракує слів, виражає свої емоції мімікою, жестами, рухами;

  2. прагне викликати емоційні реакції в інших, коли із захватом про щось розповідає;

  3. змінює тональність і вираз голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає;

  4. із великим задоволенням виступає перед аудиторією, причому прагне, щоб її глядачами були дорослі;

  5. із вражаючою вас легкістю «переживає» чиїсь звички, пози, вирази;

  6. пластична і відкрита до всього нового;

  7. любить і розуміє значення красивого або характерного одягу.

5. У вашої дитини непересічний інтелект, якщо вона:

  1. добре міркує, ясно мислить, розуміє недосказане, вловлює причини й мотиви вчинків інших людей;

  2. має гарну пам'ять;

  3. легко й швидко вловлює нову пізнавальну інформацію;

  4. ставить багато продуманих і виправданих ситуацією запитань;

  5. цікавиться книгами, причому за власною програмою;

  6. переганяє своїх однолітків у знаннях;

  7. набагато ширше й краще за своїх однолітків інформована про події та проблеми, які не стосуються її безпосередньо;

  8. має почуття власної гідності і здорового глузду, розважлива не за своїми роками;

  9. дуже сприйнятлива, спостережлива, швидко реагує на все нове і несподіване в житті.

6. Якщо у вашої дитини спортивний талант:

  1. вона енергійна й увесь час намагається працювати, рухатися;

  2. вона смілива до нерозсудливості і не боїться синців і гуль;

  3. вона майже завжди перемагає в «баталіях» або будь-якій спортивній грі;

  4. невідомо, коли навчилася легко вправлятися з ковзанами, лижами, м'ячами;

  5. краще за багатьох однолітків фізично розвинена й координує свої рухи, рухається легко, пластично;

  6. замість книг і спокійних розваг віддає перевагу іграм, змаганням, навіть безцільній біганині;

  7. здається, ніколи серйозно не втомлюється;

  8. неважливо, цікавиться вона всіма видами спорту чи якимось одним, але в неї є свій герой-спортсмен, якого вона наслідує.

7. У вашої дитини літературні обдарування, якщо вона:

  1. розповідаючи про що-небудь, вміє дотримуватися вибраного сюжету, не губить основної думки;

  2. любить фантазувати або імпровізувати на тему дійсної події, причому надавати події щось нове і незвичайне;

  3. вибирає у своїх оповіданнях ті слова, які добре передають емоційні почуття героїв сюжету;

  4. зображує персонажів своїх фантазій живими і цікавими;

  5. любить, усамітнившись, вигадувати оповідання, можливо, про власне життя.

8. І, нарешті, художні здібності вашої дитини можуть виявлятися в тому, що вона:

  1. не знаходячи слів, вдається до малювання або ліплення для того, щоб виразити свої почуття або настрій;

  2. у своїх малюнках відтворює розмаїття предметів, людей, тварин, ситуацій, а не «зациклюється» на зображенні чогось, що цілком вийшло;

  3. серйозно ставиться до витворів мистецтва, стає вдумливою і дуже серйозною, коли її увагу привертає якийсь витвір мистецтва або пейзаж;

  4. із задоволенням ліпить, малює, креслить, комбінує матеріали та фарби;

  5. прагне створити який-небудь твір, який очевидно має прикладне значення: прикраси для дому, одягу чи щось подібне;

  6. не боїться висловлювати власну думку, навіть про класичний твір, причому може спробувати критикувати, наводячи цілком розумні доводи.

Афоризми

   Головний зміст і мета сімейного життя – виховання дітей.                                                   /В.Сухомлинський/                                                                                                                                                                                                                                          

Усе моральне виховання дітей зводиться до хорошого прикладу. Живіть добре або хоч  намагайтеся  жити добре, і ви мірою  вашого успіху в житті добре виховаєте дітей. /Лев Толстой/

  Плекайте дітей ваших у доброчинності: тільки вона одна може дати щастя.     /Л.Бетховен/

                                                                                                                                                                                 

        Батькам на замітку!

Цікаве дослідження

         Психологи кажуть: «Контроль над дітьми придушує їхню ініціативність».

         Група психологів і лінгвістів з університету Purduе США під керівництвом Стівена Уїлсона і Фелісії Робертс з’ясувала, що вербальна агресія відносно дітей збільшує їхню несамостійність і придушує ініціативність надалі.

         Вчені запропонували 40 матерям пограти протягом 10 хвилин зі своїми дітьми у віці від трьох до восьми років, при цьому в процес спілкування матері й дитини ніхто не втручався, проводилося тільки відеоспостереження. Крім того, матері-добровольці повинні були заповнити  письмовий тест, що допомагав визначити рівень їхньої вербальної агресії стосовно навколишніх. При аналізі отриманих відеозаписів і результатів тесту з’ясувалося,що матері, схильні до словесної агресії, проявляли високий рівень контролю власних дітей під час гри, направляючи їхні дії в середньому кожні 12 секунд. Жінки, що показали низький рівень агресії по тесту, контролювали своїх дітей приблизно вдвічі рідше.

         «Діти, батьки яких схильні до контролю й вирішення проблем за допомогою лайки, проявляли низькі навички колективної роботи, — говорить професор Уїлсон. – Таким чином, батьки самі провокують несамостійність дітей і свій подальший контроль над ситуацією, а також розхитують віру дитини у власні сили».

         Дослідники відзначають, що словесна агресія має різні ступені форми прояву – від нібито ненав’язливих підказок до голосного крику, але суть її залишається тією ж: контроль і приниження гідності дитини.

 

 

10 полезных советов для папы от Артура Таранова

 

Интересы детей – прежде всего. Ты куришь и иногда выпиваешь? Прежде всего, ты пример для своих детей во всем, что ты делаешь. Поэтому лучше бросить курить, и, как минимум, не выпивать при детях. 

 

Защищай их. Отец – значит защитник, и есть много способов защитить своих детей. Защита это: 

 

■ подготовь свою квартиру или дом для безопасного нахождения ребенка;

■ научи их безопасным привычкам;

■ покажи хороший пример использования ремней безопасности;

■ следи за тем, чтобы детское сидение соответствовало росту и весу детей, вовремя заменяй на большее.

 

Финансовая защита также важна:

■ страховка здоровья и жизни детей и родителей;
■ страхование автомобиля;
■ запас на неотложные расходы (травма, операция);
■ накопительная страховка до совершеннолетия.

Уделяй детям свое свободное время. Когда ты возвращаешься домой с работы, ты, как правило, уставший и хочешь отдохнуть. Но это единственная возможность уделить время своим детям на протяжении рабочей недели, и не стоит терять эту возможность. Расспроси у них, как они провели день, поиграй с ними. В выходные дни проводи как можно больше времени с детьми. 

 

Обнимай их. Отец не должен стесняться проявлять свою любовь. Детям нужен тактильный контакт, и не только от мам. Прижимай их к себе, обнимай, люби их.

 

Поиграй с ними. Идите на улицу и поиграйте в какую-либо подвижную игру. Поподтягивайтесь вместе на перекладине. Поиграйте в футбол, бадминтон, зимой в хоккей.

 

Займись «маминой» работой. Заботы,традиционно рассматриваемые, как «мамины» обязанности, не обязательно должны быть только мамиными. Поменяй пеленку, покупай малыша, поноси «столбиком» после еды, покачай до сна ночью. Отец должен участвовать столько, сколько он может. Это отличный шанс для того, чтобы показать свою привязанность, ведь это начало отношений отец – ребенок длиною в жизнь. 

 

Почитай им. Это одна из самых важных вещей, что ты можешь дать ребенку. Во-первых, книги очень интересны и занимательны для детей. Во-вторых, привычка читать очень им пригодится в жизни, поэтому важно привить ее как можно раньше. В-третьих, вы проводите время вместе, и вам хорошо вместе. 

 

Поддерживай маму. Не перечь жене перед детьми, не ссорься с ней при детях, никогда не ругай ее при детях. Твое отношение к жене является примером для подражания для них, помни, что они будут относиться точно так же к женам, когда вырастут. Будь вежлив и относись с уважением и любовью к жене. Будьте одной командой, если ты в чем-то не согласен с женой, лучше это обсудить наедине. 

 

Развивай чувство собственного достоинства в детях. Это, наверное, один из важнейших принципов. Как это сделать? Да есть миллион способов, но основной – это показывать им (не говорить, а показывать), что ты их ценишь, проводя время с ними, обучая их, хваля их результаты и достижения. 

 

Обучи детей основам финансовой грамотности. Трудно переоценить важность навыка финансовой грамотности в жизни. Совсем необязательно годовалому малышу рассказывать о инвестировании в индексы, и диверсификацию портфеля инвестиций :-), но с ранних лет ты можешь научить их реальной стоимости денег, как накопить деньги для достижения цели, и позднее, как заработать деньги и как их правильно тратить. Поиграй с ними в «Монополию» и «Денежный поток».

 

Батькам на замітку!!!

        У підручнику "Світова література" для 5-го класу (О. М. Ніколенко...) є слова пісні, яку співають герої твору Р. Дала. Всім батькам дуже корисно прочитати і зробити висновки щодо виховання своєї дитини.

— Повторюємо день і ніч

 найважливіш у в світі річ:

 НЕ ТРЕБА дітям дозволяти

 до телевізора сідати.

 Цю штуку хай би взагалі

 не знали дітлахи малі.

 По всіх світах, з самого рана

 вони сидять біля екрана

 і не відходять до півночі,

 аж їм на лоба лізуть очі.

 (Ми якось у одній з кімнаток

 знайшли таких очей з десяток).

 Сидять незмигно і статично,

 неначе в трансі гіпнотичнім,

 сидять, неначе наркомани,

 і всотують теледурмани.

 Вони стають, звичайно, милі —

 такі чемненькі, неспесиві,

 не б’ються і не бешкетують,

 вас не чіпають, не дратують,

 так все снодійно і похвально...

 І це, по-вашому, нормально?

 Чи знають татусі і мами,

 що робить телик з дітлахами?

 У  ГОЛОВІ  СТАЄ  В  НИХ  ПУСТО!

 ГНИЄ  УЯВА,  МОВ  КАПУСТА!

 УСІ  ЗНИКАЮТЬ  ПОЧУТТЯ

 Й  ТАКЕ  ТУПЕ  СТАЄ  ДИТЯ,

 ЩО  НЕ  СПРИЙМАЄ  ЧАРІВНІ

 КАЗКИ, ФАНТАЗІЇ  Й  ПІСНІ!

 А  МОЗОК, ЯК  ШВЕЙЦАРСЬКИЙ СИР,

 У  МОЗКУ  ТІМ — МІЛЬЙОНИ  ДІР ...

 ПОРОЖНІ  ОЧІ,  ЗГАСЛИЙ  ЗІР!

 Гаразд, — ви скажете, — ми згодні

 екран розбити хоч сьогодні,

 та як ми будем розважати

 своїх дітей? Чим забавляти?..»

 У відповідь спитаєм вас:

 «А що робили діти в час,

 коли потвор цих не було?

 Що втіху й радість їм несло?»

 Забули вже? Вам нагадати?

 Ми ладні по складах сказати:

 BO-Н И ... ЧИ -ТА -Л И ... КНИ -ЖЕЧ-КИ !

 Байки ЧИТАЛИ, казочки,

 Історії ЧИТАЛИ різні,

 ЧИТАЛИ зранку і допізна!

 В дитячій скрізь книжки стояли,

 і на підлозі теж лежали!

 І на столі, і біля ліжка

 дітей чекала гарна книжка!

 Казки чарівні, фантастичні,

 дракони в них, кити незвичні,

 пірати, острови скарбів,

 принцеси з чарівних країв,

 розбійники і кораблі,

 слони, цигани, королі.

 І людожери на вогні

 готують щось у казані.

 (Як пахне! Що це — з кмином юшка?

 Та ні, це хлопчик-нечемнушка!)

 Аж перехоплювало дух

 від тих книжок ... Ось Вінні-Пух,

 он Білосніжка йде до лісу...

 Ось Гуллівер веде Алісу

 у Дивосвіт, і прямо тут

 до них підходить ліліпут.

 Ген королева виглядає,

 чи знайде Герда свого Кая ...

Таке, готуючись до сну,

 читали діти в давнину!..

  (Переклад Віктора Морозова, за редакцією Олекси Негребецького й Івана Малковича)

Коментарі

   У прозовому творі Р. Дала вміщено віршовані фрагменти — пісні, які співають працівники фабрики Віллі Вонки (умпа-лумпи, які прибули з далекої дикої країни і втілюють природний погляд на цивілізацію і сучасних людей). У цих піснях засуджуються надмірні захоплення сучасних дітей їжею, жуйками, телевізійними розвагами, розкриваються причини дитячих проблем у сучасному світі. Хор умпа-лумпів звертається не тільки до дітей, а й до дорослих. Засобом від дитячих хвороб сучасності  умпа-лумпи вважають книжки, які розвивають творчу уяву та мислення, покращують характер і душу дитини.