Розробки уроків

                                      Зарубіжна література  7кл.

Тема.  Поетизація високого почуття кохання у віршах Р.Бернса, Г.Гейне,

             К.М.Симонова.

Мета:  ознайомити учнів із любовною лірикою Р.Бернса, Г.Гейне, К.Симонова

             та розкрити неповторність поетичного світу кожного з них; проаналізу-

             вати вірші Р.Бернса «Любов», Г.Гейне «Коли настав чудовий май…»,

             К.М.Симонова «Жди мене…»;

             розвивати навички усного зв’язного мовлення, виразного читання  

             віршів напам’ять, аналізу поетичних творів;

             стимулювати зацікавленість учнів вивченням творів світової літерату-

             ри, виховувати повагу до справжніх почуттів.

Обладнання: портрети Р.Бернса, Г.Гейне, К.Симонова, картки для завдання

              «Знайди відповідність», відеозаписи читання вірша «Жди мене…»

              автором та сучасними виконавцями, презентація до уроку.

Тип уроку: комбінований урок.

                                                        Кохання – єдина пристрасть, яка не визнає ні

                                                        минулого, ні майбутнього.

                                                                                                   О. де Бальзак

 

                                              Хід      уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

  Слово вчителя. Сьогодні ми продовжимо розмову про найсвітліше й найпрекрасніше почуття – кохання. У часи духовної та матеріальної скрути,

коли вічні моральні цінності відходять на другий план, давайте звернемося

до цього невичерпного джерела відродження людства та натхнення для поетів. Торкнімося серцем цього дива, що здатне змінити світ, зробити людину кращою, благороднішою. Услід за митцями різних часів та народів

спробуймо розгадати вічну загадку любові…

  Пригадайте, з якого твору прочитаний уривок.

- Подивися, які я тобі приніс черевички! – сказав Вакула. - Ті самі, які носить

цариця.

- Ні! Ні! Мені не треба черевичків! – сказала вона, махаючи руками й не спускаючи з нього очей. – Я і без черевичків… - Далі вона не договорила й зашарілася.                                                         (М.В.Гоголь .«Ніч перед Різдвом»)

 

- То й що ж, що сліпий? – сказала вона. – Якщо дівчина покохає сліпого, то і заміж треба виходити за сліпого…

- Покохає… - зосереджено повторив він, - і брови його нахмурились – він прислухався до нових для нього звуків знайомого слова…

                                                                                (В.Г.Короленко .«Сліпий музикант»)

- …Наш початок … назавжди залишиться в пурпуровому відблиску вітрил, створених у глибині серця, яке знає, що таке любов…

                                                                           (Олександр Грін .«Пурпурові вітрила»)

Поклади ти мене, як печатку на серце своє, як печать на рамено своє, то сильне кохання, як смерть, заздрощі непереможні, немов той вогонь…

                                                                            (Біблія .«Пісня над піснями»)

  Отож, навіть у Святому Письмі йдеться не тільки про любов Божу, але й про любов земну…  А нині ми дізнаємося про те, як звеличували це прекрасне почуття поети Р.Бернс, Г.Гейне, К.Симонов.

   Оголошення теми й мети уроку.

   Робота з епіграфом.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

   Виконання тестових завдань.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • Повідомлення учня про історію кохання Р.Бернса (за індивідуальним  завданням).
  • Виразне читання вірша Р.Бернса «Любов» вчителем.
  • Бесіда:  - Що вас найбільше схвилювало, вразило в цій поезії?

                          - Яким ви уявляєте ліричного героя вірша?

                          - Чи присутні у творі автобіографічні мотиви?

                          - Визначте тему вірша.

                          - Визначте ідею твору.

  • Інтерактивний прийом «Встанови відповідність».
  • Робота над визначенням художніх засобів у поетичному творі.
  • Сприйняття творів мистецтва. Пісня «Моя любов» у виконанні гурту

«Піккардійська терція».

  • Порівняння поетичного та музичного творів.
  • Повідомлення учня про історію кохання Г.Гейне (за індивідуальним  завданням).
  • Виразне читання вірша Г.Гейне «Коли настав чудовий май…» напам’ять ученицею  (за індивідуальним  завданням).
  •  Бесіда: - Який настрій домінує в поезії?

                           - Яким ви уявляєте ліричного героя твору?

                                                  

  • Повідомлення учня про життєвий і творчий шлях К.М.Симонова (за індивідуальним завданням).
  • Виразне читання вірша «Жди мене…» автором (відео).
  • Бесіда: - Що найбільше вас вразило у цьому творі?

                         - Чи цей вірш відрізняється від попередніх? Чим?

  • Самостійна робота з підручником.
  • Словникова робота. Вивчення літературного терміну анафора.

V. Закріплення набутих знань, умінь і навичок.

  • Робота в парах над аналізом віршів «Жди мене…» К.М.Симонова та

«Коли настав чудовий май…».

VІ. Підбиття підсумків уроку.

  • Рефлексія. Закінчіть речення.

           На уроці я дізнався (дізналась)…

           Я усвідомив (усвідомила)…

  • Слово вчителя. Сьогодні ми  почули голоси поетів, що долинули до нас з глибини віків, дізналися про те, як кожен з них уявляв любов. Спробуймо зрозуміти, що ж об’єднує поезії, які звучали сьогодні, чому до них  зверталися і, сподіваюсь, будуть звертатися  видатні поети і перекладачі,  обдаровані композитори і співаки, та, звичайно ж, талановиті читачі й слухачі.

- Висловте власні думки з цього приводу.

- Скажіть, яка з прослуханих вами поезій особливо актуальна для українців нині, зважаючи на події на Сході нашої держави.

        Мені здається символічним те, що словами саме російського поета наші відомі сучасники звертаються до українців, які відстоюють незалеж-

ність нашої держави. Це ще раз доводить, що сьогодні  воюють не російський та український народи,  не культури, а окремі політики, що не можуть приборкати власних амбіцій… І саме справжнє мистецтво допоможе нам знайти шляхи до примирення.

  • Перегляд відеозапису вірша К.М.Симонова у виконанні ведучих каналу «1+1».   

VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять один із віршів (на вибір). Створити власний вірш або вірш у прозі про кохання (за бажанням).

 

                                      Зарубіжна література  7 кл.

ТЕМА : УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ З ТЕМ   

             «БИЛИНИ І БАЛАДИ», «ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ», «ДУХОВНЕ 

             ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДИНИ». ПІДСУМКОВИЙ УРОК.

МЕТА : ПОВТОРИТИ, УЗАГАЛЬНИТИ І СИСТЕМАТИЗУВАТИ ВИВЧЕНЕ З ТЕМ

             «БИЛИНИ І БАЛАДИ», «ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ», «ДУХОВНЕ  

             ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДИНИ»;

             РОЗВИВАТИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ЗДІБНОСТІ УЧНІВ, НАВИКИ ЗВ’ЯЗНОГО

             МОВЛЕННЯ, ВМІННЯ ЗАСТОСОВУВАТИ НАБУТІ ЗНАННЯ ЗА   НЕСТАН-

             ДАРТНИХ ОБСТАВИН;

             ВИХОВУВАТИ ІНТЕРЕС ДО ВИВЧЕННЯ ТВОРІВ ЗАРУБІЖНИХ АВТОРІВ.

ОБЛАДНАННЯ : ПОРТРЕТИ ПИСЬМЕННИКІВ, ТВОРЧІСТЬ ЯКИХ ВИВЧАЛАСЯ,

                              СХЕМА РОЗМІЩЕННЯ ЗАВДАНЬ.

ТИП УРОКУ : ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ.       

                                                 ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ . Мотивація навчальної діяльності.

  • Вступне слово учителя.

Ось і завершилася наша захоплююча подорож сторінками цікавих книг, де ми знайомилися з билинами, народними та літературними баладами, історичними романами та повістями, дивовижними поезіями та їх мудрими

авторами…  Сьогодні ви маєте змогу довести, що ця мандрівка залишила

у вашій пам’яті не тільки чудові враження, але й ґрунтовні знання, які допоможуть вам перемогти у змаганні на звання кращого знавця світової літератури.

  • Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Узагальнення та повторення вивченого матеріалу.

  • Ознайомлення з умовами завдання та критеріями оцінювання.
  • Об’єднання учнів у три команди.
  • Вибори капітанів.
  • Конкурс «Щасливий випадок». Команди по черзі обирають номери питань, які оцінюються таким чином : підкреслене прямою лінією  – 3б., хвилястою - 2б., пунктиром – 1б.

                                          

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

                              Перелік питань, які оцінюються 3-ма балами                                                                                                                             1. Який твір називають історичним романом? Наведіть приклад такого роману.

3. Який твір називають билиною? Наведіть приклад билини.

6. Який твір називають баладою? Наведіть приклад балади.

11. Який твір називають оповіданням? Наведіть приклад оповідання.

13. Що таке антитеза? Назвіть вивчені твори, у яких антитеза – це композиційний прийом та художній засіб.

                                Перелік питань, які оцінюються 2-ма балами

2. Назвіть автора та назву твору, персонажем якого є Кунігуда.

5. Де і коли відбуваються події, зображені у творі В. Скотта «Айвенго»?

10. Назвіть автора та назву твору, персонажем якого є Іван Терешко.

11. Де і коли відбуваються події, зображені у творі Р.Л.Стівенсона «Вересовий трунок»?

15. Назвіть автора та назву твору, персонажем якого є Камаль.

                                  Перелік питань, які оцінюються 1-м балом

4. Назвіть автора твору «Про назву концтабору Бухенвальд».

7. Визначте жанр твору «Світязь».

8. Назвіть автора твору «Лист з полону».

9. Визначте жанр твору «Альпійська балада».

12. Назвіть автора твору «Останній дюйм».

16. Визначте жанр твору «Король Лір і його дочки».

  • Конкурс капітанів. Необхідно впізнати письменників, портрети яких розміщені на дошці (кожна правильна відповідь -1 бал).
  • Конкурс «Хто більше?» Команди по черзі називають відомі їм твори про Другу світову війну, народні та літературні балади (кожен твір – 1бал)
  • Конкурс «Ти – мені, я - тобі». Команди по черзі задають питання своїм суперникам (кожна правильна відповідь – 1 бал).

ІV. Оцінювання.

Учитель підраховує бали і визначає команду-переможця. Учні самостійно (при потребі консультуючись з учителем) визначають кращих гравців команди -переможця, які отримують по 12 балів, та команд, що програли, вони отримують по 11 балів.

V. Підбиття підсумків уроку. Учні по черзі продовжують речення :

На уроці я пригадав…

      На уроці я зрозумів…

VІ. Домашнє завдання. Виразно читати вірш О.Пушкіна «19 жовтня 1825 р.» .

 

             Зарубіжна література               7 кл.  

Тема.   Новела О.Генрі «Останній листок» - гімн людині, котра здатна на                    

              самопожертву заради ближнього.

Мета :  ознайомити учнів із життям та творчістю американського   

              письменника О.Генрі; розширити знання учнів про новелу як  

              літературний жанр; розкрити своєрідність сюжету та оповіді новели

              «Останній листок»;  розвивати вміння аналізувати художній текст,

              зв’язне мовлення; формувати любов до життя, прагнення робити

              добро , виховувати кращі моральні якості учнів.

Обладнання : портрет письменника, виставка його творів, слайди, учнівські

                            ілюстрації.  

                                                                    Добро – не наука, воно – дія.

                                                                                                 Р. Роллан

                                                                    Раз добром нагріте серце

                                                                    Вік не охолоне.

                                                                                                   Т. Шевченко

                                                                     Перед розумом треба схилити голову, а

                                                                     перед добрим серцем стати на коліна.

                                                                                                     Й.В. Гете

                                                      Хід уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

 1.Вступне слово вчителя.

    Доброго дня! Сьогодні ці слова прозвучали не один раз. Та чи задумувалися ви, чому в українців та більшості інших народів утвердилася

 саме ця форма привітання… Очевидно, наші мудрі предки в такий спосіб намагалися забезпечити собі та іншим людям добро як найбільшу життєву цінність. Кажуть, що думки та слова матеріалізуються, тож ще раз побажаймо

один одному доброго дня, взаєморозуміння та взаємопідтримки на уроці, можливості відчути плече друга, його любов , доброту та допомогу. Адже ми починаємо вивчення великої теми «Краса чистих людських взаємин», і саме про ці одвічні людські цінності будемо вести мову.            

 2. Повідомлення теми та мети уроку. Робота з епіграфами.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота в групах.

  Біографи опрацьовують біографію О.Генрі, готують стислі повідомлення

  • дитинство та юність О.Генрі;
  • історія кохання до Атол Естес;
  • перебування у в’язниці, перші літературні спроби;
  • загальна характеристика творчості О.Генрі;
  • останні роки життя письменника.

  Літературознавці пригадують визначення новели, аргументовано доводять, що твір «Останній листок» за жанром – новела.

  Художники визначають основні елементи сюжету в новелі «Останній листок», підбираючи ілюстрації до них серед малюнків, створених вдома.

  2. Презентація результатів роботи груп. Повідомлення біографів супроводжуються слайдами.

  3. Бесіда :

        - Де і коли відбуваються події , описані у творі?

        - Звідки приїхали героїні твору? Що їх зблизило?

        - Що трапилося з Джонсі? Чому лікар вважав, що у неї мало шансів на одужання ?

        - Для чого Джонсі рахувала листки плюща?

        - Як автор показав байдужість хворої до життя?

        - Хто підтримав дівчат у скрутну хвилину?

  4. Складання усної розповіді про Бермана.        

  5. Асоціативний кущ.

 

невдаха                   п’яниця                     старий базіка               дивак

 

                                                 Берман

 

чуйний                      добрий                          здатний до самопожертви                        

   6.Словникова робота.

  Шедевр – зразковий твір, що є найвищим досягненням мистецтва, майстерності.

   7. Бесіда :

      - Чи вдалося Берману створити свій шедевр? Аргументуйте свою думку.

      - Що спонукало персонажа вчинити так, ризикуючи власним життям?

      - Як ви думаєте, чи випадковим є порівняння зовнішності Бермана з біблійним Мойсеєм? (Робота з фотографією скульптури Мікеланджело на слайді)

      - Завдяки чому Джонсі змогла подолати хворобу?

      - Поясніть, як ви розумієте назву новели – «Останній листок».

ІV. Підбиття підсумків уроку.

   1. Слово вчителя.

      У житті кожної людини настає мить, коли вона позбавляється усього фальшивого, несуттєвого – і проявляє свою справжню суть. Така мить настала і в долі Бермана. Автор, свідомо показуючи не тільки позитивні, але й  негативні  якості цього персонажа, доводить, що будь-яка (навіть дуже далека від ідеалу ) людина здатна на благородний, героїчний вчинок заради  порятунку життя іншої людини. Уночі, під холодним осіннім дощем, при слабкому світлі ліхтаря Берман створив не просто малюнок останнього листка плюща, а справжній шедевр людської доброти, взаєморозуміння, величі самопожертви.

   2. Інтерактивний прийом «Мікрофон». Учні по черзі продовжують речення

Сьогодні на уроці

  • я дізнався;
  • мене вразило;
  • я зрозумів.

   3. Оцінювання роботи учнів на уроці.

V. Домашнє завдання. Стисло переказати новелу дівчаткам від імені Сью, хлопчикам від імені Бермана; підготувати цитати для характеристики образу Бермана.