7 клас

  Новела «Останній листок» - гімн людині, яка здатна на самопожертву заради ближнього

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю американського  

              письменника О.Генрі; розширити знання учнів про новелу як 

              літературний жанр; розкрити своєрідність сюжету та оповіді новели

              «Останній листок»;  розвивати вміння аналізувати художній текст,

              зв’язне мовлення; формувати любов до життя, прагнення робити

              добро , виховувати кращі моральні якості учнів.

Обладнання : портрет письменника, виставка його творів, слайди, учнівські

                            ілюстрації. 

                                                                    Добро – не наука, воно – дія.

                                                                                                 Р. Роллан

                                                                    Раз добром нагріте серце

                                                                    Вік не охолоне.

                                                                                                   Т. Шевченко

                                                                     Перед розумом треба схилити голову, а

                                                                     перед добрим серцем стати на коліна.

                                                                                                     Й.В. Гете

                                                      Хід уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

1.Вступне слово вчителя.

    Доброго дня! Сьогодні ці слова прозвучали не один раз. Та чи задумувалися ви, чому в українців та більшості інших народів утвердилася

саме ця форма привітання… Очевидно, наші мудрі предки в такий спосіб намагалися забезпечити собі та іншим людям добро як найбільшу життєву цінність. Кажуть, що думки та слова матеріалізуються, тож ще раз побажаймо

один одному доброго дня, взаєморозуміння та взаємопідтримки на уроці, можливості відчути плече друга, його любов , доброту та допомогу. Адже ми починаємо вивчення великої теми «Краса чистих людських взаємин», і саме про ці одвічні людські цінності будемо вести мову.           

2. Повідомлення теми та мети уроку. Робота з епіграфами.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота в групах.

  Біографи опрацьовують біографію О.Генрі, готують стислі повідомлення

дитинство та юність О.Генрі;
історія кохання до Атол Естес;
перебування у в’язниці, перші літературні спроби;
загальна характеристика творчості О.Генрі;
останні роки життя письменника.
  Літературознавці пригадують визначення новели, аргументовано доводять, що твір «Останній листок» за жанром – новела.

  Художники визначають основні елементи сюжету в новелі «Останній листок», підбираючи ілюстрації до них серед малюнків, створених вдома.

  2. Презентація результатів роботи груп. Повідомлення біографів супроводжуються слайдами.

  3. Бесіда :

        - Де і коли відбуваються події , описані у творі?

        - Звідки приїхали героїні твору? Що їх зблизило?

        - Що трапилося з Джонсі? Чому лікар вважав, що у неї мало шансів на одужання ?

        - Для чого Джонсі рахувала листки плюща?

        - Як автор показав байдужість хворої до життя?

        - Хто підтримав дівчат у скрутну хвилину?

  4. Складання усної розповіді про Бермана.       

  5. Асоціативний кущ.

невдаха                   п’яниця                     старий базіка               дивак

                                                 Берман

чуйний                      добрий                          здатний до самопожертви                       

   6.Словникова робота.

  Шедевр – зразковий твір, що є найвищим досягненням мистецтва, майстерності.

   7. Бесіда :

      - Чи вдалося Берману створити свій шедевр? Аргументуйте свою думку.

      - Що спонукало персонажа вчинити так, ризикуючи власним життям?

      - Як ви думаєте, чи випадковим є порівняння зовнішності Бермана з біблійним Мойсеєм? (Робота з фотографією скульптури Мікеланджело на слайді)

      - Завдяки чому Джонсі змогла подолати хворобу?

      - Поясніть, як ви розумієте назву новели – «Останній листок».

ІV. Підбиття підсумків уроку.

   1. Слово вчителя.

      У житті кожної людини настає мить, коли вона позбавляється усього фальшивого, несуттєвого – і проявляє свою справжню суть. Така мить настала і в долі Бермана. Автор, свідомо показуючи не тільки позитивні, але й  негативні  якості цього персонажа, доводить, що будь-яка (навіть дуже далека від ідеалу ) людина здатна на благородний, героїчний вчинок заради  порятунку життя іншої людини. Уночі, під холодним осіннім дощем, при слабкому світлі ліхтаря Берман створив не просто малюнок останнього листка плюща, а справжній шедевр людської доброти, взаєморозуміння, величі самопожертви.

   2. Інтерактивний прийом «Мікрофон». Учні по черзі продовжують речення

Сьогодні на уроці

я дізнався;
мене вразило;
я зрозумів.
   3. Оцінювання роботи учнів на уроці.

V. Домашнє завдання. Стисло переказати новелу дівчаткам від імені Сью, хлопчикам від імені Бермана; підготувати цитати для характеристики образу Бермана. 
 
 
                                         Порівняльна характеристика леді Ровени та Ребеки
  Леді Ровена                   Ребека                          
Походження    
Віросповідання    
Зовнішність    
Ставлення до героїні інших персонажів    
Риси характеру    

 

     Урок позакласного читання

       Сучасна зарубіжна поезіях
Боб Дилан. Лиш вітер тобі відповість
24 травня цього року виповнилось 70 років видатному американському співакові, поетові і музиканту Бобу Дилану (Bob Dylan), який вважається одним із символів молодіжного руху 60-х років в Америці і в усьому світі. Либонь найвідомішою піснею Боба Дилана є Blowin’ in the wind, що стала своєрідним гімном  руху за громадянські права в Америці у 60-роках, і яку перекладач Микола Байдюк запропонував „Всесвіту”.
Боб Дилан
Blowin’ in the wind / Лиш вітер тобі відповість
З англійської переклав Микола Байдюк
Скільки доріг людині пройти,
щоб справді людиною стать?
І скільки голубка морів пролетить,
щоб берег свій відшукать?
І  скільки снарядів іще рвонуть
і  коли заборонять війну?
Лиш вітер тобі на це відповість.
Лиш вітер тобі відповість.


Скільки років  потрібно горі –
зрости і розпастись на пил?
І скільки  деяким людям рости,
щоб волі сягнуть, мов  крил?
І скільки можна оббріхувать світ,
вдаючи, що усе як слід?
Лиш вітер тобі на це відповість.
Лиш вітер тобі відповість.


Скільки треба вдивлятись увись,
щоб небо сяйнуло в очу?
І скільки людині потрібно вух,
щоб в світі весь плач почуть?
І скільки смертей пережити вщерть,
  щоб змірять людськую смерть?
Лиш вітер тобі на це відповість.
Лиш вітер тобі відповість.

Blowin' In The Wind
How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
Yes, ’n’ how many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, ’n’ how many times must the cannonballs fly
Before they’re forever banned?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind.
The answer is blowin’ in the wind.

How many years can a mountain exist
Before it’s washed to the sea?
Yes, ’n’ how many years can some people exist
Before they’re allowed to be free?
Yes, ’n’ how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn’t see?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind.
The answer is blowin’ in the wind.

How many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, ’n’ how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, ’n’ how many deaths will it take till he knows
That too many people have died?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind.
The answer is blowin’ in the wind.

 
Айзек. Азімов. «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства.

Ознайомитися з біографією письменника.

А́йзек Азі́мов (англ. Isaac Asimov; 2 січня 1920 — 6 квітня 1992) — американський письменник, професор біохімії Бостонського університету, популяризатор науки, один з найвідоміших майстрів наукової фантастики та лауреат премії «Гросмейстер фантастики» за заслуги перед жанром (1987). Азімов народився 2 січня 1920 в єврейській родині в містечку Петровичі Литовсько-Білоруської РСР (нині Смоленська область Росії). У 1923 році його батьки переїхали до США, у 1928 році стали громадянами цієї країни. Між 1939 і 1948 роками Азімов здобув магістерський і докторський ступені з хімії в Колумбійському університеті. Викладав біохімію в Медичній школі при Бостонському університеті. У 1958 році покинув університет, щоб повністю присвятити себе літературній діяльності. Він автор понад 500 книжок. Помер Азімов у Нью-Йорку 6 квітня 1992 року.

Прочитати  оповідання «Фах».                                                    Аудіокнига https://www.youtube.com/watch?v=wIf6IXExao4

Читати онлайн ttps://www.rulit.me/books/fah-read-74652-15.html

Дати відповіді на запитання:

- Які шляхи здобуття освіти мали люди майбутнього? Який вибір у них був?

- Чи цікавило людей питання престижу професії? До чого прагнули люди?

- Що продавала планета Земля на інші планети? Про що це говорить?

- Які проблеми порушує письменник-фантаст у цьому оповіданні?

Домашнє завдання. Підготуватися до виконання творчої роботи: « Якою, на вашу думку, повинна бути людина майбутнього?»
 
 
 
             Філософський зміст твору Рюноске Акутагави «Павутинка». Підтекст
  Новелу «Павутинка» вперше було надруковано в журналі «Червоний птах», який видавала група письменників для дітей, маючи на меті формувати їх моральні якості та творчі здібності. Провідна думка твору Р. Акутагави цілком відповідала цій меті, адже письменник зміг утілити глибокий моральний зміст у довершеній формі. Автор доводить, що навіть найбільший грішник має шанс на порятунок, але він повинен докласти зусиль, аби перемогти у собі зло. Немає серед людей абсолютних грішників, тому треба навчитися бачити навіть у таких людях, як Кандата, добрі вчинки, як умів це робити Будда. Ці філософські істини не залежать ні від національності, ні від релігійних переконань, ні від часу їх висловлення, вони залишаються вічними завжди і для всіх.
  Нагадую, що підтекст – це прихований зміст висловлювання, який можна зрозуміти самотужки, глибоко занурившись у зміст твору. Філософські думки про вічне співіснування добра і зла, про шанс на порятунок, який дається кожній людині, але не всі можуть цією можливістю скористатися ми осягаємо якраз із підтексту. Глибше зрозуміти його нам допомагають вишукані художні засоби, в першу чергу антитези та художні деталі. Пригадаймо, що антитеза – це протиставлення (добро – зло, рай – пекло тощо). Художня деталь – це дрібна подробиця, яка допомагає глибше зрозуміти зміст, найчастіше вона повторюється в тексті (наприклад, білосніжні, як перли лотоси, які символізують праведність, чистоту). Саме антитези та художні деталі ви маєте виписати з новели.
  Бажаю успіху! 
 

  Новела «Останній листок» - гімн людині, яка здатна на самопожертву заради ближнього

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю американського  

              письменника О.Генрі; розширити знання учнів про новелу як 

              літературний жанр; розкрити своєрідність сюжету та оповіді новели

              «Останній листок»;  розвивати вміння аналізувати художній текст,

              зв’язне мовлення; формувати любов до життя, прагнення робити

              добро , виховувати кращі моральні якості учнів.

Обладнання : портрет письменника, виставка його творів, слайди, учнівські

                            ілюстрації. 

                                                                    Добро – не наука, воно – дія.

                                                                                                 Р. Роллан

                                                                    Раз добром нагріте серце

                                                                    Вік не охолоне.

                                                                                                   Т. Шевченко

                                                                     Перед розумом треба схилити голову, а

                                                                     перед добрим серцем стати на коліна.

                                                                                                     Й.В. Гете

                                                      Хід уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

1.Вступне слово вчителя.

    Доброго дня! Сьогодні ці слова прозвучали не один раз. Та чи задумувалися ви, чому в українців та більшості інших народів утвердилася

саме ця форма привітання… Очевидно, наші мудрі предки в такий спосіб намагалися забезпечити собі та іншим людям добро як найбільшу життєву цінність. Кажуть, що думки та слова матеріалізуються, тож ще раз побажаймо

один одному доброго дня, взаєморозуміння та взаємопідтримки на уроці, можливості відчути плече друга, його любов , доброту та допомогу. Адже ми починаємо вивчення великої теми «Краса чистих людських взаємин», і саме про ці одвічні людські цінності будемо вести мову.           

2. Повідомлення теми та мети уроку. Робота з епіграфами.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота в групах.

  Біографи опрацьовують біографію О.Генрі, готують стислі повідомлення

дитинство та юність О.Генрі;
історія кохання до Атол Естес;
перебування у в’язниці, перші літературні спроби;
загальна характеристика творчості О.Генрі;
останні роки життя письменника.
  Літературознавці пригадують визначення новели, аргументовано доводять, що твір «Останній листок» за жанром – новела.

  Художники визначають основні елементи сюжету в новелі «Останній листок», підбираючи ілюстрації до них серед малюнків, створених вдома.

  2. Презентація результатів роботи груп. Повідомлення біографів супроводжуються слайдами.

  3. Бесіда :

        - Де і коли відбуваються події , описані у творі?

        - Звідки приїхали героїні твору? Що їх зблизило?

        - Що трапилося з Джонсі? Чому лікар вважав, що у неї мало шансів на одужання ?

        - Для чого Джонсі рахувала листки плюща?

        - Як автор показав байдужість хворої до життя?

        - Хто підтримав дівчат у скрутну хвилину?

  4. Складання усної розповіді про Бермана.       

  5. Асоціативний кущ.

невдаха                   п’яниця                     старий базіка               дивак

                                                 Берман

чуйний                      добрий                          здатний до самопожертви                       

   6.Словникова робота.

  Шедевр – зразковий твір, що є найвищим досягненням мистецтва, майстерності.

   7. Бесіда :

      - Чи вдалося Берману створити свій шедевр? Аргументуйте свою думку.

      - Що спонукало персонажа вчинити так, ризикуючи власним життям?

      - Як ви думаєте, чи випадковим є порівняння зовнішності Бермана з біблійним Мойсеєм? (Робота з фотографією скульптури Мікеланджело на слайді)

      - Завдяки чому Джонсі змогла подолати хворобу?

      - Поясніть, як ви розумієте назву новели – «Останній листок».

ІV. Підбиття підсумків уроку.

   1. Слово вчителя.

      У житті кожної людини настає мить, коли вона позбавляється усього фальшивого, несуттєвого – і проявляє свою справжню суть. Така мить настала і в долі Бермана. Автор, свідомо показуючи не тільки позитивні, але й  негативні  якості цього персонажа, доводить, що будь-яка (навіть дуже далека від ідеалу ) людина здатна на благородний, героїчний вчинок заради  порятунку життя іншої людини. Уночі, під холодним осіннім дощем, при слабкому світлі ліхтаря Берман створив не просто малюнок останнього листка плюща, а справжній шедевр людської доброти, взаєморозуміння, величі самопожертви.

   2. Інтерактивний прийом «Мікрофон». Учні по черзі продовжують речення

Сьогодні на уроці

я дізнався;
мене вразило;
я зрозумів.
   3. Оцінювання роботи учнів на уроці.

V. Домашнє завдання. Стисло переказати новелу дівчаткам від імені Сью, хлопчикам від імені Бермана; підготувати цитати для характеристики образу Бермана. 
 
 

                     Зарубіжна література                                                         7 клас

Тема: Розвиток мовлення. Створення власної детективної історії (усно).

Мета : повторити відомості про особливості детективного жанру, композиційної будови детективу, зміст вивчених творів Е.По та А.Конан Дойла;

розвивати навички зв’язного мовлення учнів, удосконалювати навички текстологічного аналізу літературного твору;

стимулювати зацікавленість учнів вивченням творів світової літератури формувати культуру відповіді, спілкування на уроці.

Обладнання: портрети Е. По та А. Конан Дойла, ілюстрації до вивчених творів, експонати віртуального музею Шерлока Холмса.

 

                                           ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

   Слово вчителя.

   Детектив – один із найцікавіших жанрів літератури. Немає людини, яка б не слідкувала   напружено за захоплюючими історіями розслідувань Шерлока Холмса, місіс Марпл чи Еркюля Пуаро, не намагалася розгадати таємницю злочину разом із славетними детективами. Сьогодні у вас з’явиться унікальна можливість створити власну детективну історію та зацікавити нею своїх однокласників.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

  • Назвіть основні ознаки детективного жанру.
  • Що найбільше приваблює у детективних творах?
  • Які риси характеру притаманні найвідомішим детективам?

  2. Слово вчителя. Перш ніж ми зануримось у створення власної детективної історії,  пригадаймо деякі деталі, докази, які допомогли знаменитому Шерлоку Холмсу розкрити найзаплутаніші злочини. Запрошую вас у віртуальний музей славетного детектива. В експозиції цього незвичайного музею ви побачите експонати, які допомогли Холмсу розкрити деякі злочини. Ваше завдання: пригадати твір, у якому згадується ця річ та пояснити, як вона допомогла відомому детективу розгадати таємницю злочину. 

   Учитель демонструє блюдце з молоком, енциклопедію, фотографію гуски, а учні намагаються пояснити їх роль у творах А. Конан Дойла.                     

3. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм». Учні називають ознаки, які роблять детективний твір особливо привабливим та цікавим, учитель записує їх на дошці. Приблизні варіанти відповідей :

  • захоплива інтрига, яка зберігається до останніх рядків твору;
  • заплутаний сюжет;
  • яскравий головний персонаж – детектив, який розв’язує загадки за допомогою логічного мислення, розуму, знань з різних галузей наук, уважності, сміливості;
  • харизматичний злочинець ;

відновлення справедливості, перемога добра тощо.

  4. Спільне складання детективної історії за запропонованим вчителем початком.

  Із квартири відомого ювеліра Петра Івановича Золотаренка зникла колекція золотих прикрас. Петро Іванович того дня відпочивав на дачі. Ключі від квартири, крім нього , мала лише старенька сусідка Оксана Степанівна, яка щосуботи прибирала оселю самотнього ювеліра. Щоб відвести від бабусі підозру, за справу береться юний детектив Сашко…

  5. Складання учнями власних детективних історій. (За бажанням учні можуть придумати інший початок).

ІV. Закріплення здобутих знань, умінь, навичок.

   Учні зачитують власні детективні історії або фрагменти з них. Колективне обговорення, удосконалення текстів.

V. Домашнє завдання. Закінчити власну детективну історію, підготуватись до контрольного твору.